Bigarren zati honetan, aurrekoa esan bezala Maria Montessoriren pedagogiarekin jarraituko dut. Atal honetan bere materialaz hitz egingo dut.
Montessorik
haurtzaro zoriontsua izateko ingurugiroa bilatzen zuen, non guztia umeen
aukeren eta garapen mailen arabera egon behar zen egokituta. Horretarako
espazioa eta objektuak moldatzen hasi zen. Izan ere, asmatu zituen material
didaktiko espezifikoak bere metodoaren garapena eta ezarpenerako funtsezko
ardatza izan zen.
Material hauek umearen
jakin-mina areagotzeko eta ikasteko nahi horren bidez gidatzea dute helburua.
Hortaz, Montessoriren materialak, haurraren garapen mentalari eta bere
auto-eraketari laguntzen dioten tresnak dira. Umeek kontzeptu abstraktuen
asoziazioaz ikasten dutena esperientzia sentsorial konkretu baten bidez
ikastera laguntzen du, modu honetan, benetan ikasten ari da eta ez bakarrik
memorizatzen.
Kontzeptu berrien xurgatze erraz eta arin hau umeak
materiala bere kabuz eta nahi duen bezala manipulatu dezakeelako suertatzen da,
inolako esku hartzerik gabe hezitzailearen partez, hala nola, tamainak,
koloreak, formak, ehundurak, usainak, soinu musikalak, gustuak, etab.
desberdintzeko gaitasuna garatzen du. Klase esperimentalak dira eta umeak bere
esperientzietatik ikasten du.
Honek guztiak
beste ezaugarri berezi bat du, auto-zuzengarria dela. Beste hitzekin esanda;
jarduera ezin da modu okerrean burutu. Haurrak jarduera oker egiten badu,
espazio hutsak edota piezak soberan aurkituko ditu.
Klasean, umeen
nahien arabera, ikasgaiak indibidualtasunez edo taldeka landu ahal dituzte.
Izan ere, taldeko lana borondatezkoa da, haurrak ez baitira jarduera bat
egitera behartzen. Gainera, haurrak txikiak direnetik erabakiak hartzera motibatu
dituztenez, arazoak konpondu, aukera egokiak hautatu eta haien denbora
ondo erabili oi dute.
Helburu hauek
lortzeko, hezitzaileek eskaintzen dituzten material bakoitzak funtzio bat du
eta umearen garapena eta nahien arabera aurkezten dituzte. Materialak 4
eremuetan bereizi ahal dira:
·
Sentsoriala
eta bizitza praktikoa.
3 urte baino gehiago dituzten
haurrentzako oso egokia da haien koordinazioa eta trebetasun bisuala garatzeko
formak eta figurak erlazionatuz
dibertitzen diren bitartean.
Koordinazioa eta zenbaki sistemaren
oinarria garatzeko eta dimentsioaren kontzientzia
areagotzeko erabiltzen da.
Ekipoa ez da arrosaz margotuta egon behar, horrela ez
bada, kuboen ikasgaia bezala ezagutua da.
·
Lengoaia.
Sinbolo
gramatikalen taula: Taula honen bidez, modu erraz batean
haurrak gramatikaren egiturak eta honen osagai desberdinak ulertzeko eta
ikasteko gaitasuna landuko ditu. Hala
ere, taulak helburu horiek lortzeko jarduera ugari burutzeko aukera ematen du,
hala nola, figura bakoitzaren adibidea asmatzea, esaldiak eratzea, etab.
Metalezko ahokadurak: Montessori
idazketarekin erlazionaturiko mugimenduak aztertu zituen eta haurra
idazketarako prestatzeko metalezko ahokadura hauek asmatu zituen. Metalezko ahokadurak hiru
atzamarren mugimendua (pintza) sendotu egiten du eta eskumuturraren beharrezko
mugimenduak koordinatzen ditu. Jarduera
hau ukimenaren arintasuna eta marrazketa ariketen presio berdintasuna
perfekzionatzen du. Metalezko ahokadurak diseinu geometrikoaren aukera
mugagabeak eskaintzen dituzte.
·
Biologia
eta geografia.
Biologia
eta geografia ikasteko erabiltzen diren materialak egurrezko puzzleak dira. Bakoitza pieza kopuru desberdin batekin, alegia. Hemen hiru adibide jarri
ditut.
1. Lore puzzlea:
2. Bederatzi planetako mapa:
3. Europako puzzle mapa
·
Matematikak.
Zenbakizko listoiak: Zenbaki
listoiak umeari 1etik 10era kantitateak ezagutarazten dizkio, baita zenbaki
hauen izenak ere. Materialaren esplorazioaren bitartez, haurrak hainbat
kontzeptu barneratzeko gai izango da, adibidez, zenbakien sekuentzietan, 10eko
konbinazioak eta oinarrizko aritmetika.
Horrez gain,
orokorrean material didaktikoek lau balore hauek maila altuagoan edo baxuagoan
dutela esan dezakegu:
·
Balore
funtzionala.
·
Balore
esperimentala.
·
Egituraketa
balorea.
·
Erlazio
balorea.
Hau errealitatean nolakoa den ikusteko bideo batekin uzten dizuet.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina