2014(e)ko abenduaren 17(a), asteazkena

LORIS MALAGUZZI - REGGIO EMILIA

Loris Malaguzzi Italiako Correggio herrian jaio zen, 1020. urtean. Hezkuntzan lizentziatu eta gero, Reggio Emilian bizi izan zen, eta han ikertu, esperimentatu eta burutu zituen haurrekin (0-6 urtekoekin), gurasoekin eta hezitzaileekin erlazionatutako bere esperientziak 55 urtean. Horren guztiaren ondotik eratu zuen bere lan pedagogikoa, haurraren gaitasunei eta bere harreman sozialei buruzkoa. Gaur egun unibertsala den lan pedagogikoa da.

Malaguzzik berak ere bidaia asko egin zituen Europan eta AEBn hitzaldiak eta mintegiak eginez. 1972an Lego saria jaso zuen, munduko edozein lekutan haurren bizi kalitatea hobetzeko lana egiten duten pertsonaia eta instituzioak saritzen dutena hain zuzen eta 1993an Chicagon Pedagogiako pertsonai bikainak saritzen dituen Kohl saria eman zioten.


1994ko urtarrilaren 30an hil zen, baina ordura arte lanean jarraitu zuen hainbat proiektutan, betiere helburu bakar batekin: Edonongo haur, gizon eta emakume guztien gaitasunak garatzeko borrokatzea.

Oinarri teorikoak eta planteamendu pedagogikoa

Hiriarekin oso lotua dagoen proiektua
Malaguzziren ikuspegi pedagogikoa ez dago soilik haurrarengan zentratua, nahiz eta haurra izan antolamendu filosofiko honen protagonista. Hezkuntza beretzat sistema bat zela esan dezakegu, non haurrak, helduak, inguruneak, familiak eta eskolak elkarreragin askotarikoa osatzen duten. Ondorioz, bere helburu pedagogietako bat hiriarekiko gertutasuna eguneroko lanean islatzea izan zen. Horregatik zioen eskola hirira ekarri behar zela. “ Guk, haurrek eta taldeek, eskolako gauzak kamioi batean kargatzen genituen eta eskola eta erakusketak aire librean egiten genituen… Jendeak ikusi, haritu eta galdetu egiten zuen. Eskolak bere barruan itxita ez gelditzeko obligazio eta erantzukizuna du. Ireki eta hedatu egin behar du esperientziak erakutsiz, hiriak ezagutu dezan zer egiten den bertan.”

Abiapuntua haurra da

Haurrekin lan egiteak, hasiera batean, bi ideia ditu berekin: Alde batetik, etengabe proiektatzen aritzea eta etorkizunean konfiantza izatea. Haurtzaroa eraikitzeko garai bat da eta bertan gizakiak bere existentziaren eta aldaketa politiko eta sozialen benetako protagonista dela sentitu behar du, ez baita berorien ikusle hutsa.
Bestetik, entzutearen eta errespetuaren arteko erlazioa. Ezin daiteke entzun errespetatu gabe, eta ezin daiteke inor errespetatu entzun gabe.
Epaitu gabe entzutea eta behatzea da haurraren gaitasunak ezagutzeko eta haurtzaroaz horren irudi erretorikoa ez osatzeko modurik egokiena. Eta ondorioz, ardura etikoa kontuan hartuta, entzuteak entzute horren ondorioz hezkuntza praktika aldatzeko prest egotea esanahi du. Horregatik, Lorisentzat errespetua, haurtzaro garaiari errespetua izatea zela esan dezakegu: Estimulazio goiztiarreko metodoak gorrotatzen zituen, ikaskuntzaren erritmo naturala bortxatuz, bezatzearen bidez lortutako ikaskuntzak nabarmentzea dutelako helburu. Malaguzzik, elkarrizketen eta kulturan oinarritutako jakintzari esker, heltze eta garatze garaiei itxaroteko eta horiek errespetatzeko ideia bultzatzen saiatu zen.

Hezitzailearen papera

Haurrak euren ezagutza eraikiz doaz, ikasiz, eta hori ez du helduak gidatu behar, euren artean ikas dezakete. Haurrek badakite euren artean erlaziona dezaketela. Beraz, helduek hori posible egiteko espazioak sortu behar dituzte. Gauzak horrela hezitzailea haurraren laguntzaile bihurtzea da. Malaguzziren ustez, hezitzaileak egin behar duena zera da: zentroan edo eskolan kokatu, ezagutzaren eta testuinguruaren zati bat baino ez baita. Haurrak bere lagunekiko, espazioarekiko, materialekiko…harremanetan edo erlazioan hazten dira, eta baita helduarekiko harremanetan. Horregatik, hezitzaileak arreta handiz zaindu behar du haurrarekiko erlazioa, euren harreman propioak oztopa ez ditzan. Garrantzitsua da haurraren ikuspegia ezagutzea, enpatiaz ikustea, parte hartuz, eta noski, haurra ikusgai egotea. Beste modu batera esanda, funtsezkoa da haurrak ikustean, garatzen dituzten estrategiak behatzean, nola hitz egiten duten ikustean, zein hizkuntza erabiltzen duten ohartzea… hunkitzea. Gakoa zera da: helduak etengabeko jakin-mina mantendu behar dutela haurraren aurrean.

Familien parte-hartzea

Funtsezkoa elementua da Reggio Emiliako haur eskoletan familien parte-hartzea. Etengabeko sare arina dago, guraso irakasle eta haurren artean eta horretarako bitarteko bat baino gehiagoz baliatzen dira: dokumentazioa, egunero zentrora egiten dituzten bisitak, bilerak, gauzak muntatzeko luzatzen duten laguntza…



Reggio Emilian argi dute ezin direla gurasoak eskoletako atetik at utzi, jakinik batzuetan molesta dezaketela. Apustua zera da: aitak eta amak eskolaren tresna bihurtzea hiriaren barnean. Hori da Reggio Emilian egunero aurrera eramaten duten apustua; herritartasun zentzu bat mantentzea helduekin euren seme alaben esperientziaren bitartez. Horregatik oso garrantzitsua da lotura mantentzea zeren komunitateko proiektu bat da eta komunitateak du horren erantzukizuna, protagonista askorekin, indibidualtasun askorekin, helburuari zuzenean  begiratzeko gaitasunarekin. Proiektua edo esperientzia ezin da emaitzekin edo nozioen ezagutzarekin neurtu, baizik eta herritartasunaren eraikuntzarekin.  Horregatik da funtsezkoa denen arteko harremana mantentzea eta denak partaide sentitzea.

Dokumentazioa
Dokumentazioa oinarrizko elementua da ikasketa prozesua ezagutzeko. Dokumentazioa haurrek egiten dituzten galderak, egiten ari diren lanak eta kezkagarria den guztia ulertzen lagun dezaketen elementu guztiak dira: oharrak, irudiak, argazkiak, bideoak…Ez da helduak haurrari buruz egiten duen argazkia, helduak haurrarekin batera eraikitzen duen argazkia baizik, haurraren ikuspegia aintzat hartuz. Nolabait esateko, eztabaida baten abiapuntu bihurtzen da dokumentazioa eta konbergentzia batera iristen da haurrak ere bere ikuspegia azaltzeko aukera duelako eta heldua berari buruz egiten ari den irudia ulertzeko. Beti haurraren eta helduen artean partekatutako ekintza da. Dokumentazioak informazioa ematen du  eta haurrak ardatz berean birkokatzeko balio du. Hau da, haurraren ikasketa prozesuari buruzko eztabaidarako oinarri izan daiteke.

Tailerra eta tailerista
Reggio Emiliako haur eskola bakoitzak tailer bat du bere taileristarekin.  Malaguzzik sortu zuen figura da taileristarena. Pertsona bakoitzak bere ikuspuntua duela haurrak ikusteko pentsatzen zuen eta hezitzaileak, euren formazioaren eta deformazioaren ondorioz,  haurra era zehatz batera ikusten zutela. Hau saihestu ahal izateko, aldamenean beste norbait behar zela ohartu zen, ikusten dugunaren beste ikuspuntu bat emango digun norbait. Beraz, arte formazioaren bidez estereotipoak hautsiko dituen pertsona da tailerista. Artea ez da haurrek Artea ikasteko erabiltzen, baizik eta errekurtso edo estrategia bezala erabiltzen da gauzak beste era batera ikusteko.
Hezitzaileak eta taileristak elkarlanean jarduten dute behatzearekin batera dokumentazioa bilduz, aztertuz eta hausnartuz. Horrela ezinbestean bakoitza aberastu egiten da besteak planteatzen dizkion ikuspuntuekin.


Proiektuekin egiten dute lana
Haurrekin gaiak lantzeko orduan proiektuetan oinarritzen dira, eta ez programazioan. Proiektuak haurrak ezagutzeko egiten dira eta orduan beren kultura, ideia eta irudizkoetatik abiatu behar dute. Ondoren, behaketa, ikerketa eta dokumentazioaren bidez lantzen da proposatutakoa, horren gainean hausnartzeko, eztabaidatzeko eta hobetzeko. Programazioaren eta proiektuen arteko desberdintasuna zera da: programazioa aurrez zehazten da haurrak lortu behar dituen helburuen eta horiek gauzatzeko egin behar dituen ekintzen bitartez; proiektua, aldiz, zehaztu gabea da. Ondorioz, proiektuak eta haurraren eraikuntza eta ikasketa prozesuak nola garatuko diren aurrez jakitea ezinezkoa da. Adibide batekin argiago ikusiko da desberdintasuna:
Reggio Emiliako eskola batean mahai bat egin behar zen eta haurrei ea diseinatzeko gai ziren galdetu zitzaien, gero guztiak bat eraikitzeko. Baiezkoaren ondoren diseinatzeari ekin zioten. Horretarako erabili zituzten bideak, bilatu zituzten estrategiak, neurriak emateko moduak… aurrez jakitea ezinezkoa zen. Batek oinetakoekin neurtu behar zela esaten zuen, baina orduan ohartu ziren oinetako guztiak ez zirela berdinak. Horrela, neurtzeko oztopoekin topo egin zuten, beraiek bakarrik, hezitzaileek bideratu gabe. 
Programazioan oinarritu izan balira “metroa zer den ikasi beharko lukete” eta beraz ariketa eta ekintza desberdinak planteatuko zituzten hori ikasteko. Modu horretara, haurrek oinekin neurtzeko duten kultura guztia galdu egingo zuten.
Haurraren munduko gertaerak sare formakoak izan behar dutela dio bere lanetan, hau da, ez dutela zentzu bakar batean erlazionatu behar. Pentsamendu saretua bere hezkuntza jardueraren oinarria da. Sentitzea, pentsatzea eta ekitea gertaera saretuak dira; ez dira bereiztuak gertatzen, ez dugu lehenago sentitu egiten, gero pentsatu eta gero ekin. Aldi beren sentitu, pentsatu eta ekiten dugu.

Bideo honetan Loris Malaguzzik idatzitako poemaren bideoa, Umearen ehun lengoiak


Honako zerrenda honetan informazio gehigarria dago.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina