2014(e)ko abenduaren 17(a), asteazkena

MARIA MONTESSORI I

 Gaurkoan, Maria Montessoriri buruz hitz egingo dugu. Bi zatitan banatuko dugu bere pedagogia. Lehenengo honetan, bere historia,metodologia eta ardatz nagusienak aipatuko ditut. Bigarren zatian aldiz, berak sortutako materialen inguruko sarrera egingo dut.

Historia

 Maria Montessori 1870ean jaio eta 1952an hil zen. Mediku eta pedagogoa izan zen; haurrekin lanean aritu zen klinika psikiatriko batetan. Ume hauei terapia psikiatrikoen bidez bakarrik tratatzen zioten eta Montessorik marko berri bat proposatu zuen bide honetatik kanpo, heziketaren bidez eta metodologia berriekin orientabide psikopedagogiakoen bidez tratatu dezaketela.

  Emakume hau eskola berriaren bultzatzailetariko bat izan zen, goian aipatutako umeengan motibaturik. Bere teoriak pedagogia analisian oinarritzen zuen eta pedagogia analitikoa erabiliko zuen.
Metodologia
   Montessoriren metodologia puerozentrismoaren oinarrietan finkatzen da, banakotasunean eta norberaren hezkuntzan. Aldi berean, zentzumen eta adimen-prozesuen hezkuntza landu zituen modu esanguratsu batean. Adibidez honelako materialak erabiliz; dorre arrosa, taula sakoduna..
  Montessori haurraren garapen psikofisiologikoetan  oinarritu zen, horretarako eguneroko bizitzan erabili ahal ditugun objektu desberdinak (oihalak, platerak..) haurrengan ordenaren zentzua eta psikomotrizitatea garatzeko elementu bezala erabiltzen zituen.
 Bere metodoa  “eskola berria”  mugimenduaren barruan sartzen da. Haur jaio berriaren garapenetan zentratzen da, jaio bezain laster lehenengo 6 urteak garrantzitsuenak direla esanez. Hori dela eta, Montessori eskolak Haur Hezkuntzakoak izan dira, nahiz eta ondoren, Lehen eta Bigarren Hezkuntzara hedatuz joan diren.
  Gaur egun bizirik dagoen mugimendua izateaz gain, hedapen handi izaten jarraitzen du.

  Goiko argazkian, ikus dezakegu nola umeak haien kabuz jolasten eta ikasten ari diren, Montessori behatzen ari den bitartean.

Ardatz nagusiak
1)    Haurraren garapena
Mariak kontuan izaten du haurraren garapena ez dela lineala eta honen maila desberdinak sentsibilitate ezberdinaz hornituak daudela.
Hurrengo faseak bereizten ditu haurraren garapenari dagokionez:
-Haurtzako txikia (0-6 urte)
-Haurtzaro handia (6-12 urte)
-Nerabezaroa (12-18)
-Heldutasun gaztea (18-24 urte)
Garai sentigarri bakoitzak funtzio berri bat dakar, funtzio horiek, era nahasian izatetik, pixkanaka, era sinple eta argi batean ezartzera pasatuko dira.
Montessori idatzi zuenez, “ez zuen jeniorik sortu nahi, gizakiak dauzkan ahalmenak garatzeko aukerak eman baizik”. Horren arabera, berak esaten zuen 6 urteko haur batek biderketa, zatiketa .. ikasteko gai omen zela, oroimena erabili gabe. Hau da, material zehatza manipulatuz, adib: biderkatzeko taulak bereganatzea lortuko zuela.
2)    Zentzumen garapenaren printzipioa
Bere ustez eskua edo manipulazioa adimenaren faktorea garrantzitsu bat da, ideiak zentzumenetik datozen bezala, adimena esku jardueratik dator.
Haurrak mundua bereganatzeko bere zentzumen guztiak erabiltzen ditu. Honela objektuak aztertzeko, ikusten, manipulatzen, edo ahoan sartzen ditu.
Era berean Mariaren ustez, 6 urteko umeak kontzeptu abstraktuen bidean jar daiteke, material egokiz aritzen bada. Horrexegatik eskolako materialen garrantziaren zergatia. Metodo honek haurrak ukituz, ikusiz, entzunez, dastatuz, mugituz eta usainduz ikasten duenez, zentzumen horiek lantzeko materialak sortu zituen.
Horretarako ardatz didaktiko bat jarraitzen zuen; zentzumen pertzepzio sinpletik konposatuetara joatea, hau da haurren kanpoko mundutik barnealdera.
3)    Ikaslearen jarduera librearen printzipioa
Bizitza garapena eboluzionatzea da. Garapen hori gerta dezan giza baldintza ezinbestekoena askatasuna da.
Eskolan ematen den askatasun falta, hau da, umeak isilpean eta geldirik egon behar direla kritikatzen du Mariak, honela umeak pasiboak egiten direlako eta pasibitatean ez dago askatasunik, era berean barneko mundua ez da era egokian garatuko.
Montessori metodoa eskaintzen den eskoletan, askatasun psikologikoa norberaren diziplinan oinarrituz garatzen da. Ikasleek lan egiteko askatasuna daukate baina beti besteei oztopo egin gabe horretarako ordenak ezinbestekoak dira.
4)    Banakotasunaren printzipioa
Montessoriren metodoa norbanakoaren erritmoan oinarritzen da.
Irakasleak ez du irakatsi behar, haur bakoitza non dagoen ikusi eta bidea zuzendu baino.
Auto-hezkuntzaren prozesuan, ikasle bakoitzak materialak manipulatzearen bidez akatsak eta ondo egindako jardueraz konturatzen da. Irakasleak prozesu honetan bideratuko du, berarentzat material egokiak eskainiz.
Haurrei bere erritmoa jarraitzen usten badizkiegu, inoiz ez dute porrot egingo.
Talde heterogeneoak proposatu zuen, haien artean laguntzeko eta ikasteko. 

Hemen uzten dizuet Maria Montessoriri egindako elkarrizketa bat



Bideoaz gain, bere bizitzari buruzko pelikula bat dago Maria Montessori, una vida dedicada a los niños (Maria Montessori, una vita per i bambini da izen originala) izenekoa. Italian egin zen 2007.urtean eta Gianluca Maria Tavarellik zuzendu zuen. Web honetan pelikulari buruzko informazio gehiago lortuko duzue.


iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina